Autor |
Wiadomość |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:05, 15 Gru 2006 |
|
W3C
Organizacja odpowiedzialna za standardy w internecie. Jej najważniejszym zadaniem jest tworzenie, akceptowanie i rozwój standardów zwišzanych z WWW, głównie HTTP i HTML. Ang. World Wide Web Consortium - konsorcjum [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:08, 15 Gru 2006 |
|
WAIT STATE
Czas, w którym procesor lub magistrala danych nie przetwarza (nie przesyła) żadnych danych. Przyczynš wait state'ów jest różnica w szybkoci pracy dwóch komponentów komputera. Powstaje ona najczęciej, gdy procesor szybciej przetwarza dane, niż pamięć RAM jest w stanie mu je dostarczać (por. DRAM). Liczbę wait state'ów ustawia się w BIOS-ie komputera - wartoć zero oznacza wyłšczenie ich. Na nowych płytach głównych, na których montuje się pamięci SDRAM, wait state'y nie sš już stosowane. Ang. stan oczekiwania. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:09, 15 Gru 2006 |
|
WAN
Rodzaj sieci komputerowej, która jest zlokalizowana na dużym obszarze geograficznym - krajów czy kontynentów. WAN łączy ze sobą sieci LAN, wykorzystując w tym celu linie telefoniczne, łącza dzierżawione, światłowody lub łącza satelitarne. Sieci WAN charakteryzują się różnymi szybkościami transmisji danych, mierzonymi w kbps, Mbps, a nawet w Gbps. Najbardziej znaną siecią WAN jest internet. Ang. Wide Area Network - rozległa sieć komputerowa. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:10, 15 Gru 2006 |
|
WAP
Specyfikacja sposobu dostępu do informacji z wykorzystaniem niewielkich urządzeń przenośnych, jak telefony komórkowe, pagery i PDA. WAP jest obsługiwany przez większość systemów operacyjnych do urządzeń przenośnych, jak na przykład Windows CE. Może być wykorzystywany w praktycznie wszystkich sieciach bezprzewodowych, np. w sieci telefonii komórkowej GSM. Komunikacja z wykorzystaniem WAP-u ze względu na zastosowane rozwiązania przypomina nieco korzystanie z internetu. Urządzenia korzystające z WAP-u są w stanie wyświetlić strony napisane w języku HTML, choć lepiej wyglądają na nich strony napisane w WML. Aktualnie najbardziej powszechnym sposobem wykorzystania WAP-u jest dostęp do stron WWW oraz specjalnych serwisów z wykorzystaniem telefonów komórkowych. Ang. Wireless Application Protocol - protokół aplikacji bezprzewodowych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:10, 15 Gru 2006 |
|
WARSTWA
Warstwy można rozumieć jako obrazy nałożone na inne obrazy. Można nimi manipulować, zmieniać ich wielkość, rozciągać itd. Najważniejsze jest to, że tło (czyli obraz pod spodem), a także inne warstwy są zachowane w całości, bez zmian. Dzięki temu można w prosty sposób dokonywać montażu zdjęć. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:11, 15 Gru 2006 |
|
WARTOŚĆ DOMYŚLNA
Z góry ustalona wartość lub rodzaj przyjętego ustawienia w programie, zanim zdefiniuje je użytkownik. Kiedy program otrzymuje instrukcje wykonania czynności, sprawdza najpierw wartości zadanych parametrów. Jeżeli wartość któregoś parametru nie została zdefiniowana przez użytkownika, program stosuje wartość domyślną. Wartość domyślna to wartość, z której, zdaniem programistów, użytkownik skorzysta najczęściej. Oto przykład wartości domyślnej w środowisku GUI: gdy użytkownik postanowi zamknąć dokument edytora tekstu, przed zachowaniem na dysku twardym ostatnich zmian, program zapyta go, czy chce dokument zapisać, czy nie pragnie tego uczynić, czy też może chce zaniechać jego zamykania. Jako najbardziej prawdopodobną reakcję program przewiduje chęć zapisania dokumentu. Dlatego kiedy użytkownik naciśnie następnie klawisz Enter, spośród trzech operacji wykonana zostanie właśnie ta pierwsza - domyślna. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:12, 15 Gru 2006 |
|
WAVE
Format zapisu plików muzycznych. Pliki te mogą być zarówno monofoniczne, jak i stereofoniczne. W zależności od założonej jakości (częstotliwość próbkowania, rozdzielczość sygnału) jedna minuta muzyki zapisana w formacie Wave może zająć od 0,6 do 27 megabajtów. Ang. wave - fala. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:12, 15 Gru 2006 |
|
WAVE TABLE
Zestaw plików Wave, które można wczytać do pamięci komputera lub zapisanych na stałe w pamięci ROM karty muzycznej. Pliki wave table zawierają krótkie nagrania brzmień instrumentów - tzw. próbki - wykorzystywane są podczas odgrywania muzyki MIDI. Karta muzyczna generuje dźwięk danego instrumentu, odpowiednio modyfikując wysokość nagranej próbki. Ang. tablica fal dźwiękowych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:13, 15 Gru 2006 |
|
WEBMAIL
Sposób dostępu do poczty elektronicznej poprzez przeglądarkę stron WWW, a nie program pocztowy. Na stronie WWW z webmailem widoczne są foldery z listami, przyciski uruchamiające edycję nowego listu, a czasem nawet książka adresowa i organizer. Webmail pozwala uniknąć kłopotliwego konfigurowania programu pocztowego. Jego wadą jest natomiast długi czas działania - w dużym stopniu zależny od szybkości łącza, przez które internauta łączy się z siecią. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:14, 15 Gru 2006 |
|
WEBMASTER
Administrator serwera stron [link widoczny dla zalogowanych] Osoba odpowiedzialna za poprawne działanie serwera tak, aby użytkownicy internetu mogli przeglądać jego zasoby, używając przeglądarek stron [link widoczny dla zalogowanych] Webmaster to najczęściej także projektant witryny i zarazem osoba czuwająca nad jej rozwojem. Adres e-mail webmastera zaczyna się często od webmaster@ |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:14, 15 Gru 2006 |
|
WEBTV
Urządzenie, które po podłączeniu do telewizora pozwala przeglądać strony WWW, odbierać pocztę elektroniczną i korzystać z innych internetowych usług (do wysyłania danych używany jest wbudowany modem). WebTV jest wyposażone w klawiaturę i często także myszkę. Urządzenia te są popularne m.in. w USA, Kanadzie i Japonii. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:15, 15 Gru 2006 |
|
WERTEKS
Wierzchołek trójkąta. Z trójkątów składają się wszystkie renderowane obiekty w grafice trójwymiarowej. Z matematycznego punktu widzenia każdy obiekt można opisać, podając współrzędne werteksów. Dodatkowo każdemu werteksowi przypisana jest informacja o kolorze i przezroczystości, koordynaty tekstur i parametry wektora prostopadłego do powierzchni, do której należy werteks. Ang. vertex. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:16, 15 Gru 2006 |
|
WIDE SCSI
Nowsza i szybsza odmiana standardowego SCSI, która używa 68-pinowego kabla transmisyjnego, co pozwala osiągnąć dwukrotnie większą szybkość transferu danych niż standardowy SCSI. Ang. wide - szeroki. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:16, 15 Gru 2006 |
|
WIELOPROCESOROWY KOMPUTER
Komputer, na którego płycie głównej zamontowany jest więcej niż jeden procesor. Komputery wieloprocesorowe wymagają specjalnych płyt głównych, na których znajduje się odpowiednia liczba gniazd do ich montażu. Ze względu na wyższą cenę takich rozwiązań, komputery wieloprocesorowe spotyka się raczej w dużych firmach, gdzie pracują one jako serwery. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 12:17, 15 Gru 2006 |
|
WIELOZADANIOWOŚĆ
Cecha systemu operacyjnego, która pozwala uruchomić i wykorzystywać więcej niż jedną aplikację w tym samym czasie. Można więc jednocześnie np. kopiować pliki na dyskietkę magnetyczną, drukować coś na drukarce i dokonywać obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Wczesne systemy Windows oferowały wielozadaniowość bez wywłaszczania, która sprawiała duże problemy. Dlatego w Windows 95 i nowszych zaimplementowano wielozadaniowość z wywłaszczaniem. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|