Autor |
Wiadomość |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:33, 01 Gru 2006 |
|
BNC
Standard złącz koaksjalnych stosowany m.in. w sieciach komputerowych i telewizjach kablowych korzystających z kabla koncentrycznego, a także w monitorach mających złącza RGB. Opracowany w latach czterdziestych przez amerykańskich inżynierów - Carla Concelmana i Paula Neilla. Akronim BNC pochodzi od Bayonet Neill Concelman, chociaż w użyciu są także British Naval Connector oraz Bayonet Nut Connector. Angielskie słowo bayonet oznacza bagnet - odnosi się to do sposobu podłączania wtyczek BNC, które wymagają wsunięcia do gniazda, a następnie przekręcenia o około 90 stopni. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:34, 01 Gru 2006 |
|
BOOT
Wieloetapowy proces uruchamiania komputera i jego systemu operacyjnego. Najpierw BIOS sprawdza poszczególne komponenty peceta, następnie ładowany jest MBR, który z kolei uruchamia system operacyjny. Bootowanie komputera kończy się, gdy użytkownik może wprowadzić pierwsze polecenia do systemu - np. zalogować się czy kliknąć na jakąś ikonę. Ang. boot - tu: przygotować. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:34, 01 Gru 2006 |
|
BOOTSEKTOR
Specjalne miejsce na dysku twardym, w którym zapisany jest MBR. Uszkodzenie bootsektora uniemożliwia uruchomienie komputera. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:35, 01 Gru 2006 |
|
BPS
Jednostka opisująca szybkość transmisji danych. Jeden bps jest równy jednemu bitowi przesłanemu w ciągu sekundy, a więc jest to wartość bardzo mała. Modem przesyła dane z szybkością mierzoną w kilobitach na sekundę (1 kbps = 1024 bps). Sieci LAN działają z jeszcze większą prędkością, mierzoną w megabitach na sekundę (1 Mbps = 1024 kbps). Najszybsze znane obecnie medium - światłowód - może przesyłać gigabity danych na sekundę (1 Gbps = 1024 Mbps). Ang. bits per second - bity na sekundę. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:35, 01 Gru 2006 |
|
BUFFER UNDERRUN
Błąd pojawiający się podczas wypalania płyt oznaczający przerwanie nagrywania na skutek opróżnienia bufora danych nagrywarki. Nawet chwilowy brak w dopływie danych do nagrywarki powoduje wyłączenie lasera i najczęściej bezpowrotne zniszczenie płyty. Aby zminimalizować szanse wystąpienia tego problemu, nagrywarki wyposażone są w specjalny bufor. Ilość zgromadzonych w nim danych wystarcza na prawie dwie sekundy pracy. Jeśli komputer w tym czasie nie zacznie ponownie dostarczać potrzebnej ilości danych, bufor opróżnia się i nagrywanie zostaje przerwane. Ang. niedopełnienie bufora. Por. BURN-Proof, JustLink. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:35, 01 Gru 2006 |
|
BUFOR
Obszar pamięci, w którym dane umieszczane są na krótko. Pamięć buforowa to zazwyczaj kilkanaście kilobajtów i jest wykorzystywana, gdy jedno z urządzeń komputera nie jest w stanie w danej chwili odebrać danych kierowanych do niego. Przykładem jest bufor klawiatury, który zapełnia się wpisywanymi przez użytkownika znakami, jeżeli ten robi to na tyle szybko, że komputer nie jest w stanie ich wyświetlać. Po przepełnieniu buforu klawiatury (czyli gdy wprowadzone zostanie do niego więcej danych, niż jest w stanie przechować) można usłyszeć charakterystyczny sygnał dźwiękowy. W wypadku innych urządzeń może nastąpić spowolnienie pracy komputera. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:36, 01 Gru 2006 |
|
BUG
Błąd w programie, który powoduje, że aplikacja nie działa w ogóle lub pracuje niepoprawnie. Błędy są nieuniknione, dlatego też poważne firmy przed wypuszczeniem produktu na rynek przeprowadzają testy na wersjach beta mające na celu wykrycie większości bugów. Regułą jest, że pomimo testów złośliwe błędy znajdują się nadal w programach będących już w sprzedaży. Czasami są tak poważne, że producent wypuszcza na rynek nowszą wersję programu, wycofując jednocześnie tę źle działającą. Ang. bug - pluskwa. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:36, 01 Gru 2006 |
|
BUMP-MAPPING
Metoda poprawiania wyglądu renderowanych obrazów przez taką zmianę wyglądu tekstur za pomocą ich oświetlania i cieniowania, by wyglądały jak trójwymiarowe. W ten sposób doskonale można zwiększyć realizm rzeźby terenu i faktury powierzchni np. w grach komputerowych. Istnieją trzy podstawowe rodzaje bump-mappingu. Emboss bump-mapping: nowa tekstura powstaje przy wykorzystaniu efektu graficznego emboss. Environment Mapped bump-mapping (mapowanie środowiskowe): nowa tekstura powstaje w wyniku nałożenia na nią specjalnej mapy środowiskowej stworzonej na podstawie informacji o strukturze przedstawianego przez teksturę materiału. Per-Pixel Shading (cieniowanie pikseli): nowa tekstura powstaje w wyniku skomplikowanej obróbki każdego piksela wchodzącego w jej skład. Ang. mapowanie (nakładanie) wybojów. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 13:37, 01 Gru 2006 |
|
BURN-PROOF
Technologia opatentowana przez firmę Sanyo pozwalająca na wyeliminowanie podczas wypalania płyt błędów typu buffer underrun. Ang. BURN-Proof - Buffer Under RuN error Proof - zabezpieczony przed błędami buffer underrun. Por. JustLink. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|