Autor |
Wiadomość |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:40, 01 Gru 2006 |
|
F - KLAWISZE FUNKCYJNE
Dziesięć lub więcej klawiszy (na klawiaturach pecetów spotka się ich standardowo 10 lub 12, na klawiaturach komputerów Macintosh zaś - 15) o oznaczeniach F1, F2, F3 itd. Umieszczone są najczęściej w górnym rzędzie klawiatury na prawo od klawisza Esc. Różne programy przypisują klawiszom funkcyjnym odmienne zadania. Najczęściej działają one jako wygodne skróty do najpopularniejszych czynności związanych z aplikacją czy systemem operacyjnym. Np. w Windows F1 służy do wywołania okna pomocy, F2 do rozpoczęcia edycji, F3 wywołuje okno poszukiwania, F4 rozwija listy wyboru, F5 zaś odświeża zawartość ekranu. Jeżeli program na to zezwala, działanie klawiszy funkcyjnych może czasami zdefiniować sam użytkownik, przypisując im np. wykonywanie złożonych (a stosowanych często) czynności, które bez pomocy klawiszy funkcyjnych zajmowałyby wiele czasu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:40, 01 Gru 2006 |
|
FAQ
Zbiór odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez użytkowników określonego urządzenia, programu lub usługi. FAQ-i znaleźć można w internecie, np. na stronach WWW producentów. Przed powzięciem decyzji o zadaniu jakiegoś pytania dobrze jest przeczytać najpierw FAQ - być może znajduje się tam gotowa odpowiedź. Ang. Frequently Asked Questions - często zadawane pytania. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:40, 01 Gru 2006 |
|
FAT16
Odmiana systemu plików FAT, z którego może korzystać MS-DOS i Windows. Pierwsze pecety pracujące pod systemem DOS miały architekturę 16-bitową. Oznaczało to, że ich system plików mógł opisać tylko 216, czyli 65 535 klastrów. Początkowo klastry były rozmiarowo równe fizycznym sektorom dysku twardego (512 bajtów), ale szybko okazało się, że w ten sposób można opisać pojemność tylko 32 MB. Większy dysk twardy trzeba było dzielić na partycje. W związku z tym postanowiono zwiększyć rozmiary jednostek alokacji. Problem zaczął się, gdy dyski przekroczyły rozmiar gigabajta, a jednostki alokacji rozrosły się aż do 32 kilobajtów. Przy tak dużej jednostce alokacji notatka o wielkości dwóch kilobajtów zmarnuje 30 kilobajtów miejsca. Plików tej wielkości na dysku może być tysiące, co prowadzi do dużych strat pojemności. FAT16 miał jeszcze jedno poważne ograniczenie - obsługiwał partycje tylko do wielkości 2,1 gigabajta. Konieczne stało się opracowanie nowego, lepszego systemu plików FAT32. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:41, 01 Gru 2006 |
|
FAT32
Odmiana systemu plików FAT, z którego mogą korzystać systemy operacyjne Windows 95 OSR 2, Windows 98, Windows Millennium, Windows 2000, Windows XP oraz Windows 2003 Server. FAT32 może rozpoznać 232 (czyli 4 294 967 296) adresów jednostek alokacji, dzięki czemu obsługuje dyski twarde do wielkości dwóch terabajtów (dwóch tysięcy gigabajtów). Dla partycji o rozmiarach poniżej 8 GB jednostka alokacji ma wielkość tylko 4 kB, dzięki czemu nie ma dużych strat pojemności. FAT32 wymaga partycji o minimalnych rozmiarach 512 MB. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:41, 01 Gru 2006 |
|
FDD
Ang. Floppy Disk Drive - napęd dyskietek elastycznych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:42, 01 Gru 2006 |
|
FILTR
Polecenie, które w programach graficznych przetwarza obraz w usystematyzowany i przewidywalny sposób. Np. filtr o nazwie Obraz olejny nada zwykłej fotografii wygląd dzieła namalowanego pędzlem i farbą olejną. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:42, 01 Gru 2006 |
|
FILTROWANIE ANIZOTOPOWE
W grafice komputerowej metoda poprawiania wyglądu obiektu pokrywanego teksturą. Bardziej zaawansowana niż filtrowanie trójliniowe. Uśredniane punkty nie układają się w kwadrat ze środkiem w punkcie, dla którego właśnie ustalany jest kolor, lecz w kształt uzależniony od położenia na ekranie teksturowanego przedmiotu. Dzięki takiej technice likwidowane są zniekształcenia tekstur na przedmiotach położonych ukośnie względem płaszczyzny ekranu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:43, 01 Gru 2006 |
|
FILTROWANIE DWULINIOWE
W grafice komputerowej metoda poprawiania wyglądu obiektu pokrywanego teksturą o rozmiarze mniejszym niż on sam. Aby uniknąć prostego powiększania tekstury, które powoduje na zbliżeniach powstanie wielkich plam w jednolitym kolorze, kolor danego punktu ustala się poprzez uśrednienie kolorów czterech sąsiednich punktów nałożonej tekstury. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:43, 01 Gru 2006 |
|
FILTROWANIE TRÓJLINIOWE
W grafice komputerowej metoda poprawiania wyglądu obiektów zbliżona do filtrowania dwuliniowego. Podstawową różnicą jest to, że do procesu uśredniania włącza się punkty otaczające rozważany nie tylko na aktualnej, lecz także na mniejszej i większej mip-mapie. W rezultacie takiego zabiegu likwidowana jest wyraźna linia widoczna na obrazie w miejscu, gdzie zmienia się rozmiar nakładanej mip-mapy. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:44, 01 Gru 2006 |
|
FIREWALL
Program lub urządzenie mające za zadanie zabezpieczać sieć LAN przed dostępem i działaniami osób niepowołanych z zewnątrz. Firewall najczęściej lokowany jest na styku sieci lokalnej i internetu i uniemożliwia bezpośrednią komunikację komputerów z zewnątrz (internet) z komputerami w sieci LAN. Ang. firewall - ściana przeciwogniowa. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:44, 01 Gru 2006 |
|
FIREWIRE
Nowy standard izochronicznego, szybkiego portu szeregowego. Jego szybkość transmisji, w zależności od implementacji, wynosi od 100 do 800 Mbps. FireWire 1394 ma w przyszłości wyprzeć wszelkie inne złącza spotykane w komputerach. Jednym z jego zastosowań jest przyłączanie cyfrowych kamer wideo i odtwarzaczy DVD, chociaż podłączyć można dowolne urządzenie wyposażone w odpowiednią wtyczkę - sam standard pozwala na jednoczesną obsługę do 63 urządzeń. FireWire jest szybszy niż port USB, ale jednocześnie droższy i nadal mniej popularny. W użyciu są także takie nazwy jak Lynx, I-link i IEEE 1394. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:44, 01 Gru 2006 |
|
FIRMWARE
Program, który został zapisany w pamięci ROM urządzenia. Jest to więc połączenie hardware'u i software'u. Firmware jest instalowany w niektórych urządzeniach, takich jak drukarki czy modemy. BIOS jest najbardziej znanym rodzajem firmware'u. W większości urządzeń firmware można aktualizować, kiedy pojawią się jego nowsze wersje. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:45, 01 Gru 2006 |
|
FLASH
Technologia tworzenia udźwiękowionych, często interaktywnych animacji wektorowych, które ze względu na niewielkie rozmiary bardzo chętnie używane są przede wszystkim na stronach WWW w sieci internet. Animacje we Flashu mają rozszerzenie .swf Flash jest produktem firmy FutureWave. Nosił nazwę FutureSplash aż do 1997 r., kiedy to technologia ta została wykupiona przez firmę Macromedia. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:45, 01 Gru 2006 |
|
FOLDER
Inne określenie katalogu, stosowane przez użytkowników Windows i Mac OS. Folder jest symbolizowany ikoną teczki. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
Miszcz
Administrator 1
Dołączył: 20 Wrz 2005
Posty: 1374 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 14:46, 01 Gru 2006 |
|
FORCE FEEDBACK
Układ w urządzeniach sterujących (dżojstikach, kierownicach komputerowych, myszkach, gamepadach), który oddziałuje na ciało gracza. Ma on zastosowanie przede wszystkim w grach komputerowych. Jego zadaniem jest symulacja zachowania się drążka sterowniczego samolotu czy kierownicy samochodu w naturalnych warunkach: drgania, a nawet wyrywania się jej z rąk podczas ostrych manewrów czy uderzeń w przeszkody. Urządzenia wyposażone w układ FF wymagają zewnętrznego źródła zasilania, które jest potrzebne ich mechanicznym przekaźnikom. Są także kilkakrotnie droższe od ich standardowych odpowiedników. Ang. Force Feedback - sprzężenie zwrotne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
 |
|